woensdag 5 september 2012

(G)een tijd om te oogsten



De rozenbottels bij ons speelveldje kleuren feestelijk oranje. De herfst is in aantocht!
In onze tuin staan verschillende planten die ik ooit heb neergezet met het idee dat ze niet alleen mooi zijn, maar ook nog wat kunnen opleveren. Helaas, het blijft meestal uitsluitend bij het idee. Er zijn nog zoveel dringender bezigheden. Maar nu en dan kan ik het niet laten. Dan verwerk ik het een of ander tot iets eetbaars, of medicijnen of zelfs kleurstof.
Dit jaar hebben we voor het eerst een groentetuin -meer experiment dan iets anders- en dat heeft me behalve een heel aantal smakelijke maaltijden ook een pot gefermenteerde groenten opgeleverd. Althans, hij is in ontwikkeling. Maar daarover heb ik het nog wel eens.
 Hopelijk krijg ik ook nog tijd om goudsbloem- en zonnehoedolie te maken. En de engelwortel op te graven en de mierikswortel. En de appels tot appelmoes te verwerken, of te drogen. En tomaten in te maken -als het zover komt, tot m'n schrik zag ik een paar bruingevlekte aan de struik hangen. Als m'n hele oogst-op-komst maar niet aangestoken wordt. De aardappels zijn er goed afgekomen, gelukkig. Daar eten we heerlijk van. Het is niet zo'n grote berg, eigenlijk zet het nauwelijks zoden aan de dijk, maar het idee alleen al dat ze in eigen tuin gegroeid zijn laat ze dubbel lekker smaken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten