woensdag 10 oktober 2012

Eigen fabrikaat

Produkten van eigen erf zijn hier niet erg populair, maar er zijn uitzonderingen. Hoestdrank is er een van en momenteel is de voorraad niet aan te slepen. Daarom maak ik gebruik van twee recepten. De ene is vooral lekker -en uiteraard favoriet, de andere is meer werkzaam. Bovendien is de lekkere heel makkelijk te maken.
Wat ervoor nodig is: 1 flesje oud bruin bier, 1 zak bruine suiker, 1 doosje/staafje anijsblokjes, 1 pot honing.
Verwarm het bier, los de bruine suiker en de anijsblokjes erin op, laat het wat afkoelen en roer de honing erdoor. Klaar! Ik gebruik voor mijn hoestdrank rauwe honing (rechtstreeks van de imker, onverhit), dan is het natuurlijk niet handig om het door hete vloeistof te mengen zodat sommige goede eigenschappen alsnog verloren gaan. Komt de honing uit de winkel, dan is het meestal al verhit geweest en maakt het dus niet meer uit op welk tijdstip het bij de hoestdrank gevoegd wordt.
De versie die volgens mij meer werkzaam is, komt grotendeels uit mrs. Grieves 'Modern Herbal' (niet zo modern meer, want het dateert uit 1931), maar ik heb er een eigen draai aan gegeven. Kook hiervoor 1 liter water met 15 gr. zoethoutwortel, 1 flinke theel. lijnzaad en 50 gr. rozijnen in tot ongeveer de helft is overgebleven. Voeg een theel. anijszaad en een paar takjes tijm toe. Laat het langzaam afkoelen en roer er dan een pot rauwe honing en een eetl. citroensap door.
Het inkoken neemt natuurlijk nogal wat tijd, maar vergeet het niet, aangebrande hoestdrank is niet makkelijk van de panbodem te schrapen -en ik kan het weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten