woensdag 12 december 2012

Op stroom

Onze afwasmachine heeft het begeven. Op een ochtend stond hij vol vuil water -en ja, helaas had hij ook een beetje gelekt. Gelukkig hebben we een tegelvloer. 'k Heb vanalles geprobeerd om het water weg te krijgen, in de veronderstelling dat er het een of ander -misschien het een én ander- de afvoer blokkeerde. Het werkte simpelweg niet. Vermoedelijk heeft de pomp het dus begeven. Nadat  ik zoveel mogelijk water weggeschept had, heb ik netjes de deur dichtgedaan en het apparaat aan z'n lot overgelaten. Nu wassen we gewoon weer met de hand af. Eigenlijk vind ik het best gezellig -al denken m'n meiden er soms anders over. Ja, de jongens kunnen ook afwassen, maar die zijn nogal onregelmatig van hun werk terug. Het is gewoon handiger om die buitenklussen te laten doen. Dakgoten schoonmaken en dergelijke, dat telt voor heel wat afwasbeurten.
Wat mij betreft wordt de afwasmachine dus niet vervangen. Da's een stroomvreter minder. Het liefst zou ik een heleboel van die apparaten in de ban doen, maar het moet wel praktisch blijven. Een koelkast hoort tegenwoordig bijna bij de eerste levensbehoefte, die hebben we dus wel. Maar geen hele grote. Als je probeert een beetje snel van je restjes af te komen, is dat ook niet nodig. Verder hebben we in de keuken een waterkoker (die natuurlijk wel gemist kan worden, maar dan moet je water verhitten op gas, min of meer lood om oud ijzer dus). Verder zijn er in de loop der jaren een broodrooster en een grillplaat ingeslopen. Die mogen ook blijven. Het koffiezetapparaat heb ik netjes in de kast geborgen. Met de hand zetten duurt iets langer, maar het levert betere koffie op dan m'n apparaat.
De keukenmachine is terug van weggeweest. Theriza begon een tijdje geleden met taarten bakken en daarvoor was een iets groter gevaarte nodig dan ik in het dagelijks leven gebruik. Al verschillende jaren is mijn enige meng-, klop- en snijmachine, op m'n garde na, de Quickchef van Tupperware. En als die niet voldoende luchtig klopt of fijn hakt? Dan komt het gerecht niet op mijn menu, zo simpel. En ik geloof niet dat iemand hier in huis daar iets aan heeft gemist.
De vriezer is wat mij betreft ook onmisbaar. Het spaart verschillende ritjes naar dorp uit, als je brood, melk en vlees invriezen kunt. En ik hoop ook ooit nog eens een halve koe of iets dergelijks te kunnen kopen, zodat we écht vleesvoorraad hebben. Het liefst natuurlijk een biologische, maar dat is een ander verhaal.
'Heidi's wasfabriek', zoals de witgoedreparateur het noemt, kan natuurlijk niet zonder wasmachine. Om dat met de hand te gaan doen is me echt een paar stappen te ver. Wil het ooit zover komen, dan moet de nood wel hoog gestegen zijn. En voor de droger geldt hetzelfde, in iets mindere mate. Natuurlijk wordt de was ook droog zonder. In de zomer gebeurt dat meestal ook. Maar vanaf november kunnen m'n lakens ook bij zonnig weer een hele dag buiten hangen zonder echt droog te worden. Dan gaat het linnengoed in de droger. Voor de bovenkleding heb ik ruimte genoeg op de overloop, die ik lekker door kan laten waaien. In de zitkamer zou ik best een droogrek kunnen plaatsen, maar de hoeveelheid water die ik bij elk draaisel uit de droger haal, weerhoudt me ervan. Het is toch al behoorlijk vochtig in ons huis, daar wil ik geen liters aan toevoegen.  Zeker niet omdat er hier een paar licht astmatische kinderen rondlopen.
Tja, en dan de ergste verspiller: De Computer. Daar zit altijd wel iemand achter. Plus dat de oudste kinderen inmiddels zelf een laptop hebben rondzwerven. Geen goede zaak. Maar wel erg leuk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten