maandag 17 december 2012

Plannenlijst

Mijn lijst nuttige hobby's" is eindeloos lang. In mijn gedachten zwerven veel te veel ideeën die ik nog eens wil uitvoeren. Misschien moet ik het voorbeeld van Quinn (van Reformation Acres) maar eens volgen en elke maand iets doen of proberen.
December
Rok voor Leandra naaien. Al veel te lang heeft mijn naaimachine alleen maar verstelklusjes gedaan. Ik zie er gewoon tegenop om weer eens echt aan de slag te gaan.
Januari
Zeep en schoonmaakmiddelen maken. Meer dan een jaar geleden heb ik het een aantal keren geprobeerd en het lukte aardig. Inmiddels heb ik een goede weegschaal, dat is één probleem minder. Misschien kan ik wel een jaarvoorraad maken.
Februari
Zoveel mogelijk leren over bijen houden. En ze -hopelijk- zelf gaan houden. Dat is een beetje optimistisch gedacht, ben ik bang. Niet dat er moeilijk aan informatie te komen is, ik ken minstens twee bijenhouders. Niet dat het veel geld hoeft te kosten, zoveel weet ik al wel, dat ik het liefst het 'top-bar systeem' wil proberen, waarmee je heel veel al doe-het-zelvend (voor de imker én de bijen) kunt bereiken. Nee, ik ben bang dat de rest van de familie er niet zo van gecharmeerd is. Wél van de honing, niet van de beestjes...
Maart 
Zomerkleding voor de meiden naaien. Ik heb er een zwaar hoofd in of ik wel voor allemaal de garderobe aanvullen kan, maar het is te proberen.
April
Mijn kruidentuintje renoveren. Her en der in de tuin staan al verschillende kruiden, maar het hoekje dat er speciaal voor bedoeld is, ziet er nogal woest uit. En het is nog wel bij de voordeur. Werk aan de winkel dus.

Mei
Een zeis kopen en ermee om leren gaan. We hebben een weedeater (of hoe zo'n apparaat ook in het Nederlands heet) en een bosmaaier kunnen we ook wel lenen, maar ik houd niet van dingen die razen. En ik ben veel te bang dat ik niet alleen gras en onkruid, maar ook stukjes van mijn kostbare planten meeneem.
Juni
Uitvinden hoe je van groenten zaad kunt oogsten. Groenten telen is erg leuk -opeten nog leuker, maar elk jaar heb je toch weer een berg zaad nodig. Wat is er mooier dan één plantje laten staan en daarvan zaad oogsten? Tja, maar hoe weet je bij welke soorten dat lukt?
Juli en Augustus
Twee maanden vakantie.
Nieuwe-dingen-vakantie althans. Ik vermoed dat ik veel te druk zal zijn in de tuin om tijd te kunnen besteden aan andere hobbies. Eigenlijk vind ik groente verbouwen, klaarmaken en eventueel overschot inmaken geen hobby, maar de groentetuin ligt hier op een stukje grond dat niet noodzakelijk verzorgd hoeft te worden. 'Men' beschouwt het hier in huis dus wel als vrijetijdsbesteding.  
September
Paddenstoelen leren kennen -en gebruiken. Ik ben dol op paddenstoelen. Om naar te kijken en om van te eten. Het lijkt me geweldig om in de natuur een maaltje bij elkaar te sprokkelen. Maar voorlopig durf ik nog niet.  
Oktober
Beter leren spinnen. Ik kan een draadje produceren, maar ik zou het graag beter leren. Maar dan moet ik wel iemand vinden die me van advies dienen kan. En wat ik ook graag zou willen: een vlasstok op mijn spinnenwiel. Dan is het helemaal compleet (er zit wel een gaatje waar er een in hoort) en ben ik op alles voorbereid. Wie weet leer ik ook nog eens met vlas spinnen!
November
Brood leren bakken dat ook eetbaar is. Zo hap-snap heb ik wel eens een broodje geprobeerd, maar volgens mij moet je het gewoon steeds weer proberen, tot je het onder de knie hebt. Zuurdesembrood zou dan het mooiste zijn, maar ik ben bang dat ik dat alleen opeten moet.
December
Goed leren omgaan met Blogger. Eigenlijk zou ik daar al direct mee moeten beginnen, maar dan moet je wel iemand vinden om je een handje te helpen. Ik bewonder al die mooie blogs die ik op het net voorbij zie komen, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets creëren kan.

Een lijstje voor een jaar, daar moet ik voorlopig mee vooruit kunnen. Misschien moet ik alvast een nieuwe lijst in de wacht zetten, dan kan ik eventuele woeste gedachten een beetje stroomlijnen tot min of meer haalbaar plan.
Waarom dit cursief geschreven moet worden? Heel simpel. Opeens heeft de Italic-knop besloten niet meer te werken.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten