zaterdag 26 januari 2013

Roggebrood

Ik houd er wel van, van dat zwarte brood. Hoe smeuïger, hoe beter. Maar ik ben wel weer de enige hier. Dat weerhoudt me er niet van om ervan te genieten. Een sneetje met haring, of met brie en vijgen, heerlijk. En voor gewoon het dagelijks leven is een plakje uit een pakje met een plakje kaas ook niet te versmaden. Vond ik, tot ik las dat er behalve rogge en dergelijke broodingrediënten ook conserveermiddelen in zo'n pakjesroggebrood gestopt worden. Dat zette me onmiddellijk ertoe aan op het web rond te snuffelen naar een goed recept om het zelf te doen.
Ze liggen niet direct voor het opscheppen, maar uiteindelijk vond ik iets dat haalbaar lijkt. Op de site van Historische Rijwielvereniging De Oude Fiets. Voor de hand liggend, nietwaar? 
Het recept luidt zo:
750 g gebroken rogge
50 geplette boekweit
160 g volkorenmeel
675 ml kokend water
75 ml melasse (riet/bietsuiker)
haverzemelen
Deze hoeveelheid is voor een bakblik binnenwerks 24,7 x 10,5 x 7,5
Heteluchtoven 125 graden

Meng kokend water met melasse. Roer rogge en boekweit erdoor. Dek de kom af en laat 16 uur staan. Kneed met de hand het tarwemeel erdoor. Vorm een bol
Strooi de zemelen op de werkplek. Deegbol erdoor wentelen en helemaal bedekken.
Vorm de bol met schone, droge handen tot een rol, leg deze in ingevet bakblik. Druk de rol plat, bedek het blik met aluminiumfolie -om vocht vast te houden. Zet in oven van 125 graden. Bak 3,5 uur. Stort het brood, leg de folie er losjes over. Na 2 uur folie weghalen, damp rond het brood wegvegen. Het brood afdekken met plastic doos, wel zo de rand iets vrij is van het werkvlak.
Als het brood is afgekoeld, 3 dagen laten rijpen in de koelkast. Hoe droog het is bepaal je zelf door de afkoelingsperiode aan te passen.

Dat klinkt alsof het ook voor de leek te doen is. Maar allereerst moet er gebroken rogge aangeschaft worden. Gelukkig hebben we hier Den Olden Florus, een korenmolen in de buurt. Het is niet zo'n grote, en ook het assortiment is niet zo groot, maar ze hebben connecties met een molen waar van alles en nog wat verkocht wordt. De gebroken rogge kon ik zodoende vanochtend afhalen.
Ondanks sneeuw en koude liep het af en aan in de molen. Terwijl ik stond te wachten hoorde ik iemand vertellen dat ze brood bakte zonder broodbakmachine. Dan ben ik natuurlijk dadelijk nieuwsgierig of zo'n broodje een beetje luchtig worden wil. Dat is wel het geval, volgens de dame. Ze wist wel te vertellen dat niet ieder recept een goed resultaat geeft. Zij had haar recept gevonden in het boek van Teuni Luijk, ofwel: http://eenvoudigleven.blogspot.nl/2008/07/brood-bakken.html. Tja, daar had ik zelf ook op kunnen komen...

Om me aan mijn eigen afspraken te houden, stel ik gewoon brood bakken nog even uit, dat staat voorlopig nog op de lijst met plannen. Het wordt eerst roggebrood. Maar vandaag nog niet. Met 16 uur wachttijd is dat een prima idee voor begin volgende week. Eerst gaan we appeltaart bakken voor de zondag.

Update: Mijn roggebrood is prima gelukt. Het is werkelijk niet moeilijk. En de smaak? Ook heel goed. Alleen mis ik zout. Dat mis ik echt, de volgende keer gaat er een flinke snuf door. De kleur is niet echt om over naar huis te schrijven, nogal grauwbruin. Misschien ziet het er wat appetijtelijker uit als je gewone keukenstroop gebruikt, in plaats van honing, zoals ik deed.
Het is wel een kei van een brood, op het eerste gezicht doet het aan een oude baksteen denken en zo voelt het ook: massief. Er kunnen prima dunne sneetjes van gesneden worden, dat valt me mee. En als je zoals ik zo'n brood in je eentje moet verorberen, is het verstandig ze in porties in de vriezer te stoppen. Ik liet een stukje een paar dagen liggen en het had in no time een grijze baard. Maar verder: eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten