zaterdag 2 februari 2013

Tuindagboek

Internet staat vol met goede ideeën. Nu kwam ik weer iemand tegen die een dagboek bijhoudt over alles wat zij van eigen erf eet, niet alleen uit de tuin dus, maar ook alles wat kippen, geiten en dergelijke opleveren. Ze is dus een paar behoorlijke stappen verder dan ik waarschijnlijk ooit kom, maar het idee spreekt me aan. Leigh's Garden Journal vormt een blog op zich, met allerlei extra's. Zo ver ben ik ook nog lang niet, ik kan nauwelijks één blog op peil houden.
Toch wil ik proberen elke dag wat te melden.
1 januari:
Het is somber en regenachtig. Later op de dag klaart het wat op. Een dag voor gezelligheid binnen.
temp: min. 5, max 9
neerslag:
2 januari:
Een heerlijke dag. Droog ter afwisseling, met regelmatig een zonnetje. Gezellig met de kinderen naar het openluchtmuseum. De ijsbaan daar is een groot succes.
temp: min 4, max 9
neerslag: 0 mm
3 januari
Alweer nat. Alles wat water bevatten kan, staat vol. Geen weer om buiten aan de slag te gaan.
temp: min 8, max 12
neerslag: 1 à 2 mm
4 januari
Overdag droog, in de avond fijne miezer. Ik ben bijna niet buiten geweest, binnen was er genoeg te doen.
temp: min 8, max 10
neerslag: 0 mm
5 januari
Een bewolkte dag, om een uur of 5 begint het weer te miezeren. De kinderen vinden het mooi genoeg om urenlang op de ijsbaan in het Openluchtmuseum te schaatsen.
temp: min 7, max 9
neerslag: 0 mm
6 januari
Weer wolken. Tegen de avond wordt het helder. Zou er toch winterweer aankomen?
temp: min 7, max 10
neerslag: 0 mm
7 januari
Helaas, weer helemaal somber. Maar toch valt het niet te ontkennen dat de dagen gaan lengen. De kippen hebben weer een ei gelegd. Voor het eerst sinds ze van de herfst in de rui gingen. Hoera!
temp: min 6, max 8
neerslag: 0 mm 
8 januari
Het lijkt iets aangenamer weer. Het is helemaal bewolkt, maar iets lichter dan gisteren. Ik had zomaar zin om een poos in de tuin te blijven toen ik boerenkool plukte voor de stamppot van 's avonds. De kippen zijn nu weer voorzien van een fatsoenlijke drinkwatervoorziening. De oude sneuvelde toen ik een paar weken geleden probeerde het vastgevroren bakje los te tikken.
temp: min 5,5, max 8
9 januari
Nat, nat, nat. Grauw, grijs, brrr. Ze zeggen dat we volgende week misschien schaatsen kunnen. Maar als ik naar buiten kijk, lijkt het wel érg misschien.
10 januari
Vanochtend nog regen. Liet ik me warempel verleiden om de kinderen naar school te brengen. Terwijl de zon alweer bijna scheen. Verder een redelijk lichte dag.
temp: min -1, max 7
neerslag: 0.4 mm

11 januari 
Een heerlijke dag. Helaas niet in de gelegenheid geweest om buiten aan de slag te gaan. Het heeft hier en daar echt gevroren. Om een uur of tien kwam ik langs een heg die nog wit zag.
temp: min -3, max 3
neerslag: 0 mm

12 januari 
Het is bewolkt, maar de wolken hangen in elk geval niet laag. Wie weet komt de zon er nog weer door.Dit concludeerde ik 's ochtends. En inderdaad, de zon verscheen. Maar er warrelden ook witte veertjes uit de wolken.
temp: min -3, max 2
neerslag: 0
13 januari
Een koude dag, vonden vooral de kinderen. Volgens Theriza is het ijs op de waterplas achter de tuin al een centimeter dik. Ik vond de kou wel meevallen. Op zondag hoef je toch niet ver bij de kachel vandaan. 
temp: min-5, max 0
neerslag: 0 
15-21 januari
Het wintert, het sneeuwt, het vriest. De temperatuur komt al bijna de hele week niet boven nul. Vorige week dinsdag viel de sneeuw meest in het westen, hier was het wit, maar meer ook niet, nu zijn wij aan de beurt. Zaterdag begon het sneeuwkoud te worden, zondag dwarrelde het af en aan en ook vannacht tot nu, een uur of tien, gaat het maar door. De sporen waarmee een haas zich vanochtend verraadde, zijn inmiddels weer ongeveer volgesneeuwd.
Helaas heeft de sneeuw ook z'n nadelen. Houtduiven kunnen nergens meer iets eetbaars vinden en hebben zich massaal op de boerenkool gestort. Er is vrijwel niets meer over. Ze beginnen bij de malse koppen, dus zelfs al had ik ze snel kunnen verjagen, het kwaad was al geschied.  
temp 21-1: min -6, max -2
neerslag: 0,3 mm (ca. 2 cm sneeuw)
22-26 januari
Nog in alle toonaarden winter. Maar het eind is in zicht. De temperatuur is al gestegen tot -0 zag ik en het gaat nog omhoog.Hier en daar valt wat als sneeuw vermomde regen. Tot grote blijdschap van Leandra kan er nog geschaatst worden -ze heeft net betere gekregen. Het is echt het laatste ijsplezier. Voor morgen wordt er dooi voorspeld. De kippen hebben sinds de kou geen eieren meer gelegd.
Er zijn nu veel vogels in beeld die je anders niet vaak tegenkomt. Behalve kool- en pimpelmeesjes,  roodborstjes (het zal wel steeds dezelfde zijn), winterkoninkjes  en een specht komen ook de rovers hun deel opeisen: kraaien, roeken, eksters, vlaamse gaaien en een grote, meest witte buizerd. Ze hebben het met hun allen op het kippenvoer voorzien.
temp: min -4, max 1
neerslag: 1 mm
 27-29 januari
Sneeuw en ijs zijn totaal verdwenen, het ziet er weer net uit als een week of twee geleden. En régenen dat het soms doet. Maandag voelde het of de lente zomaar zou beginnen. Alles was weer groen en fris, maar de zon is weer in zijn nest gekropen en laat zich maar af en toe verleiden tot een blik op ons landje.
Binnen heb ik wel een voorschotje genomen op het voorjaar. Er staan nu twee zaaibakjes: een met paprika en een met spaanse peper. Volgens de bio-dynamische kalender (die rekening houdt met invloed van maanstanden op ontkiemen en groei) zou de 29e een goede zaaidag zijn. Ik ben benieuwd. Overigens ben ik niet van plan om voor alles uit te pluizen op welke dag ik iets in de grond moet stoppen of juist niet. Veel te ingewikkeld. Ik ben al lang blij als ik alles redelijk binnen de aanbevolen zaaitijd in de grond krijg. En dan moet ik eerst de tuin nog gespit zien te krijgen...
temp: min 6, max 12
neerslag: 7 mm
30 januari
temp: min 2, max 10
neerslag:  3 mm
31 januari 
Waar moet al dat water heen? We krijgen onderhand natte voeten hier. Volgens de kippen is het beter legweer: deze week al 11 eieren. 
temp: min 8, max 13
neerslag: 9 mm
 
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten