vrijdag 8 maart 2013

Marshmallow pudding




Gisteren heb ik de hand gelicht met het eten koken. Er was van alles en nog wat: de tuin riep, en de ik wilde nog wat schoonmaken en mijn hoofd wilde niet erg meewerken vanwege een flinke verkoudheid en tandartsverdoving en... en... Je hebt van die dagen.
Maar nu moet het toch wel gebeuren. Vandaag is Monica jarig en mijn moeder komt eten. Gewoonlijk komt ze samen met mijn vader 's avonds voor de jarige, maar m'n vader zit voor 12 dagen in het buitenland.
We gaan niet heel bijzonder eten, daar houden de meesten bij ons niet van. Bami? Veel te exotisch. Ratatouille? Niet te eten. Salade? Konijnenvoer! Doe maar gewoon aardappels, groenten en vlees, mét appelmoes of stoofperen. Komkommer kan ook nog net. En een toetje, dat mag beslist niet ontbreken. Vreemd genoeg mag dat dan wel weer op z'n Engels. Echte puddingen, die meer weg hebben van een stuk gebak met een saus erbij en die als een steen op je maag vallen.
Zo af en toe neem ik de tijd om zo'n toet te maken. Recepten heb ik genoeg, Mrs. Beetons Book of Household Management (oorspronkelijk uit 1860 of daaromtrent) biedt een uitgebreide variatie, maar een van onze favorieten komt uit "The Complete South African Cookbook" en heet Marshmallow pudding, hoewel er geen marshmallow aan te pas komt. Het is eigenlijk heel eenvoudig te maken en de ingrediënten staan bijna altijd in mijn voorraadkast.
250 ml (1 cup) bloem; 125 ml (1/2 cup) suiker; 1 losgeklopt ei; 1 eetl. gesmolten boter; 1 eetl. (abrikozen)jam; 250 ml melk; 1 theel. zuiveringszout (sodium bicarbonaat), opgelost in 1 theel. azijn; 2 ml. zout. Saus: 250 g boter; 185 ml suiker; 250 ml room; 250 ml melk; 1 theel. vanille essence.
Doe bloem en suiker in een kom, roer melk erdoor en meng goed.
Roer de abrikozenjam en boter erdoor.
Voeg het zuiveringszout en vervolgens het losgeklopt ei erdoor, meng alles tot een vloeibaar deeg.
Giet het in een ingevette ovenschaal en bak in de oven op 180 C tot de bovenkant gebruind en de binnenkant gaar is; test dit met een satéprikker of schoon mes.
Maak ondertussen de saus. Doe hiervoor alle ingrediënten in een kleine pan en verwarm op middelmatige warmte. Blijf roeren en zorg dat het mengsel niet aan de kook komt.
Giet de saus over de pudding zodra deze uit de oven komt, laat een paar minuten afkoelen en serveer.


Telkens als ik dit recept lees, denk ik: hoe kan dit nu zo lekker zijn? En toch is de combinatie van de cake met saus heerlijk smeuiig en iets fruitig door de jam. Het valt hier zo goed in de smaak, dat de schaal leeg was voor ik tijd had mijn camera te pakken. Vandaar dat ik er een gepikt heb van "my easy cooking". Met dank!
Het grappige is dat de cake in de oven niet genoeg lijkt te rijzen. De eerste keer was ik ook behoorlijk teleurgesteld over het resultaat. Tot ik de saus erover goot. Vol verbazing  zag ik dat de pudding opeens een stuk groter was!  De kinderen kijken dan ook altijd gespannen toe: zien ze het gebeuren?
De hoeveelheid saus in het recept is overigens heel erg aan de ruime kant. De helft volstaat ook prima. Dat moet ik ook met de suiker zien te klaren. De smaak is heel erg zoet. In de saus moet het helemaal geen probleem zijn, het lijkt me geen probleem om dat door honing of ahornsiroop te vervangen. Hoe dat zit met de cake, dat weet ik nog niet. Maar ik vind vast wel een mogelijkheid. Tot zolang blijft het een pudding voor af en toe, als extra extraatje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten