vrijdag 5 april 2013

Tuindagboek maart

1 maart
Heerlijk weer om in de tuin aan de slag te gaan. Het bed met prei heb ik leeggemaakt. Dat leverde een emmer vol -helaas tamelijk dunne- preien op. Het bed waar de erwtjes moeten komen is inmiddels van kale boerenkoolstengels ontdaan. Een treurige aanblik minder. Wat me ook opvrolijkte was de rabarberplant. Ik zag een paar rozige knobbeltjes. Van de herfst vreesde ik dat de plant weggerot zou zijn, maar dat valt dus weer mee.
temp
neerslag 
5 maart
De tweede echte voorjaarsdag. Gisteren heb ik me aan het spitten gewaagd, viel me niet tegen. Vandaag weer een paar voortjes. Het gaat langzaam, maar het gaat. De rabarberplant heb ik van een flinke schep stalmest voorzien, hopelijk doet hem dat goed.
6 maart
Wat een weer! In één keer zomer!
temp: max 19
neerslag: 0
7 maart
temp: max 10
neerslag: 0 mm
8 maart
temp: max 10
neerslag: 0 mm      
12 maart
temp: max 1,  min -4
neerslag: 0 mm 
14 maart
Helaas, het lenteweer is voorbij. De temperatuur zakte vorige week gestaag en het sneeuwt weer! Daar gaan m'n plannen om enigzins de maanstanden in de gaten te houden bij het tuinieren. Als je wilt spitten bij afgaande maan, moet de grond wel dooi zijn.
19 maart
Lentekriebels! Gisteren is er een en ander gedaan in de tuin. Wat een geluk dat mijn vader een ervaren spitter is -en wat een voorrecht dat hij het nog kan. Hij was mijn pogingen in no time voorbij gespit. Nog niet alles is om, maar voldoende voor een paar bedjes erwten en spinazie. Volgens het boekje had het er al lang in moeten zitten, maar het weer werkt nu eenmaal niet volgens het boekje. Het omgewerkte deel moet nog een dag of wat rusten, hopelijk blijft het droog. Ik heb mezelf voorgenomen om morgenmiddag spinazie te zaaien.
Vandaag heb ik me op de siertuin gestort. De twee meest beschutte hoekjes zijn van dorre bladeren, uitgebloeide sprieten en het eerste onkruid ontdaan. De druif is weer gesnoeid. Ik heb de compagnon van de druif er eens op aangekeken en ik moet me al heel erg vergissen, of het is een "northern spicebush". Onlangs las ik op een Amerikaanse site over deze struik, die inheems is in de VSA. Wat ik las, vond ik erg interressant, want de besjes leveren een specerij die op piment lijkt -zegt men. Bovendien kun je de bladeren als thee gebruiken en ze zijn nog medicinaal ook. Zoiets groeit bij ons niet vaak. Toen ik de plaatjes bekeek, kwam het me allemaal erg bekend voor: die lelijke struik in het hoekje bij de druif, dat moet hem wel haast zijn. De enige reden dat hij er nog staat is dat hij 's winters bloeit en erg lekker ruikt... Nu mag hij dus voorlopig blijven, tot ik zeker weet wat z'n naam en aard is.
25 maart
Herhaling van 14 maart. Het is koud! Zaterdag lag er de hele dag een laagje ijs op een plasje. Maar er ís een stukje tuin gespit. En ik heb er wat spinazie in gezaaid. De zaadjes woeien bijna de richeltjes uit, maar dat mag niet hinderen. Het begin is er.

 
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten