dinsdag 7 mei 2013

Tuindagboek april

10 april
Na een heleboel 'meer van hetzelfde' oftewel temperaturen die maar rond het vriespunt bleven schommelen, komt er nu wat beweging in. Zondag was het heerlijk weer, een graad of elf, met zon. Maandag ook weer echt lenteweer. Mathilda kwam me gezellig helpen zaadjes poten in potjes. Vanmiddag wil ze me helpen erwten planten. Ik heb ze sinds maandag in een vochtige doek liggen, dan kunnen ze vast op gang komen. De tomaten die ik vrijdag of zaterdag plantte, lieten maandag tot mijn verbazing al hier en daar een bovengronds sprietje zien! Tot op heden is het maandstandenverhaal nog niet erg overtuigend: de paprika's deden er best lang over om te ontkiemen, terwijl ze precies volgens de regels waren gezaaid, terwijl tomaten bij de ongunstigste omstandigheden de grond uit spoten.
Het heeft gelukkig gisteren en vannacht wat geregend, de bovengrond was zo droog. Dieper in de grond valt het wel mee, maar daar heeft zaad weinig aan.
18 april
Weinig tijd voor de computer, de tuin roept. De hele week hebben we al temperaturen van 15 tot ruim 20 graden. De spinazie komt  uit de grond. De erwten zie ik nog niet. Binnen beginnen de paprika's in hun potjes te dringen. De pompoenen heb ik maar even wat kouder gezet, die zíe je bijna groeien. Witte en rode kool is ook gezaaid, evenals goudsbloemen, veldzuring, aardaker en courgette. Gisteren langs de kant van het groentetuinslootje nog een smeerwortel gepoot (kan niet zien of die van vorig jaar het overleefd hebben), de adderwortel doet het goed, ook de kalmoes en moerasspirea laten groen zien. Hopelijk slaat ook de valeriaan aan die ik nieuw gepoot heb. Nu ik de groentetuin heb, kan ik eindelijk iets laten groeien dat vocht nodig heeft. De sloot langs de voortuin wordt regelmatig door de gemeente gemaaid, daar kan geen plant tegenop groeien.
25 april
Compleet zomer. Het was vandaag wel een graad of 25. Eerst niet erg zonnig, dat schijnt erbij te horen van de week. Telkens valt er een miezertje, dan wordt het weer mooi. Gisteren heb ik aardappels geplant, maar eigenlijk een beetje weinig. Een verloren hoekje moet dus ook nog maar gespit worden, zodat er daar ook nog een paar in kunnen. Ik ben bezig, maar het is nog niet helemaal gelukt. Toch wel zwaar werk. Jammer dat ik niet meer tijd heb, de bieten en wortels moeten ook nodig de grond in. Spinazie staat mooi groen boven de grond, onder het plastic tunneltje komt heel voorzichtig wat sla en basilicum op (erg goed is het ding niet, vorige week waaide het  nogal, toen kon ik hem uit het bouwland halen, hopelijk voldoet het dat ik 'm met twee bakstenen heb verzwaard). De erwten steken kleine puntjes boven de grond. De mussen zullen wel ten aanval willen. Ik heb het gaas versierd met slierten aluminiumfolie die ritselen en wapperen. Het klinkt heel gezellig, maar het is de bedoeling dat de vogels er anders over denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten