donderdag 4 juli 2013

Tuindagboek juni

4 juni
Het blijft maar kwakkelen. Hoewel ik gisteren een citaat las van iemand die beweerde dat het weer juist erg constant was: Kerstfeest, Pasen en Pinksteren allemaal 10 graden... Tja, zo kun je het natuurlijk ook bekijken.
Maar hoe het ook zij, momenteel waait er een nogal schrale wind. Het is steeds maar frisjes. En warempel nog droog ook. Ik loop regelmatig met gietertjes water rond. Alleen de bovenlaag is maar droog, maar aan het dieper gelegen vocht hebben pas geplante bonen en slaplantjes nog niet veel. Onkruidzaad schijnt zich echter van de omstandigheden niet veel aan te trekken. Stapels ongewenst planten heb ik al verwijderd en nog is het overal verkeerd groen.
18 juni
Help, het is zomer. Sinds de vorige klacht -zou ik soms uit een boerenfamilie stammen?- is het warm geworden en de tuin gróeit. We hebben een paar keer spinazie gegeten en vandaag heb ik voor de tweede keer sla geoogst. De erwten bloeien en krijgen peulen, ze staan er welig bij. De bonen moeten wat water krijgen -vanavond als de zon niet meer zo fel is. Het wordt nu toch wel erg droog. Maar wortels, bieten, kool en onkruid groeien prima.
29 juni
Inmiddels is het allemaal weer wat minder zomers. Maar de temperatuur is goed en dus is het nog erg groeizaam. Op 21 juni sloeg het weer om, 's avonds regende het. Zou het nu 6 weken regenen? Of wordt het wisselvallig? Die zes weken, dat is denk ik wel de meest bekende weerspreuk. Zelfs onze 18-jarige zoon die de hele tuin liefst in een steenwoestijn zou veranderen, kwam thuis met de mededeling "Als Margriet piest, piest het zes weken"...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten